Un tempestuós sopar entre amics

A 'Un dissabte, amb els amics', Andrea Camilleri reuneix set amics amb personalitats tèrboles marcats pels traumes del passat

 
Marta Planes. Lleida / @martaplanes

A Un dissabte, amb els amics, escrita el 2009 i publicada ara en català per Edicions 62 i en castellà per Salamandra, Andrea Camilleri deixa de banda el comissari Montalbano i ens presenta set amics reunits en un sopar. Camilleri dota aquesta novel·la curta d’una estructura narrativa circular. Comença presentant-nos els personatges retratant-los en la seva infantesa, protagonistes o víctimes de fets traumàtics que marcaran la seva vida. Als capítols següents, els coneixem com a adults: amors i desamors, xantatges, traïcions… A l’últim capítol, l’escriptor sicilià torna a les històries d’infantesa iniciades al capítol u tancant així el cercle narratiu.

Matteo, Gianni, Giulia, Anna, Fabio, Andrea i Renata: tres parelles i un excompany d’estudis a qui feia anys que no veien es troben per posar-se al dia. Set personalitats tèrboles que s’amaguen sota una pàtina de normalitat, unes vides convencionals. Però a mesura que passen les hores i es buiden les ampolles de vi, els conflictes més profunds emergeixen inexorablement. Set personatges no en busca d’autor, com els de Luigi Pirandello, però si a la recerca d’un sentit per a les seves vides marcades no només per la seva infantesa sinó també per fets posteriors que es deriven del que els va passar quan eren nens. En aquest sentit Camilleri es decanta per la teoria que el caràcter d’algú afectat per un trauma infantil (accidents, assetjament sexual, assassinats) queda determinat per aquest succés sense que hi hagi redempció possible. 

L’obra presenta un plantejament teatral, amb predomini de diàlegs i accions sobre les descripcions, un llenguatge directe i sense floritures. Tot i que s’allunya de l’estructura policíaca de la sèrie de Montalbano, Camilleri no deixa de banda la intriga i la mestria a l’hora de dosificar la informació en un in crescendo que acaba, com era previsible, esclatant i traient a la llum les misèries i secrets ocults de cada un dels personatges. La trajectòria literària de Camilleri sense el popular inspector de Vigatà ens ha deixat obres mestres com Pensió Eva o El vestit gris i, ara, aquesta tempestuosa nit de dissabte.

 

_________

Si t’interessa aquest llibre, et poden interessar aquests altres:

Categories
LLIBRES
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES

  • Vicenç Pages Jorda Exorcismes

    Els relats de Pagès Jordà

      Álvaro Muñoz. València / @AlvaroMunyoz Ignorant com sóc, pensava que aquest llibre nou llibre de Vicenç Pagès Jordà era l’estrena com a autor de relats...
  • Andre Malraux La reina de saba

    L’arriscat viatge de Malraux

      Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco André Malraux (París, 1901-Créteil, 1976) va ser un personatge inclassificable i polifacètic, capaç de mitificar-se i reinventar-se a ell mateix....
  • junichiro tanizaki la clau

    El plaer de la degradació

      Manel Haro. Barcelona / @manelhc Succeeix en moltes parelles que a mesura que passen els anys de relació, la rutina acaba afectant la passió, la...
  • En aquell cel brillen estels desconegut stalker red

    Patiments del tercer món

      Álvaro Muñoz. València / @AlvaroMunyoz Al llarg de la història de la literatura hi ha hagut escriptors de renom que han fet servir un pseudònim...